Prošlog vikenda bio sam sa devojkom u Budimpešti. Budimpešta se nalazi na 373 km od Beograda i veoma se brzo stiže, obzirom da je sada autoput punog profila na celoj trasi. Nismo hteli da idemo za prvi maj ili Uskrs, da bi izbegli gužve na granici, tako da nam je ovaj vikend bio idealan.
U proteklih 20 godina bio sam 4 puta u Budimpešti i uvek sam primetio neki napredak u odnosu na prethodni put. Zadnji put u Budimpešti sam bio 2001. godine i tada je grad dobio onaj evropski šmek i duh zapada.
Autoput M5 je nešto boljeg kvaliteta od deonice E75 od Novog Sada do Horgoša. Čini mi se da je E75 iako je nov urađen sa nešto lošijim (tanjim) završnim slojem asfalta, tako da je malo neravniji. Ogradiću se da je to moj lični utisak, razlika svakako nije drastična. U Mađarskoj se koriste vinjete za naplatu putarine, kiosk za prodaju vinjeta nalazi se odmah posle graničnog prelaza.
Ulazak u Budimpeštu sa autoputa M5 ne razlikuje se puno od ulaska u bilo koji drugi istočnoevropski glavni grad - puno hipermarketa raznih trgovinskih lanaca, autoplaceva, stambenih blokova sa arhitekturom iz 70-ih godina, karakterističnom za sve zemlje bivšeg istočnog bloka.
Centar je već potpuno druga priča. Koliko god širi centar i periferija podsećali na bilo koji drugi istočnoevropski grad, toliko je sam centar grada drugačiji i originalan. Budimpeštu posećuje oko 3.7 miliona turista godišnje, a Mađarska zarađuje 4 milijarde eur godišnje od turizma.
Grad je dobro povezan sa 3 linije metroa (četvrta je u izgradnji) i ostali vidovi gradskog saobraćaja dobro funkcionišu. Dosta se voze Mercedes Citaro G gradski autobusi, ali čak i oni stari Ikarusi nisu u tako lošem stanju.
Za planiranje putovanja koristimo uglavnom TripAdvisor, Lonely Planet i sajt lokalne turističke organizacije, tako da smo i sada još u BG-u napravili plan šta hoćemo da obiđemo i kako da najbolje iskoristimo ta 2 dana. Oba dana bilo je prijatno vreme za šetnju, u subotu 23 C, u nedelju 17 C. Imali smo sreće da u subotu nije bilo najavljenih pljuskova, bilo je cumulonimbusa u okolini, ali ni jedan iznad grada. Malo sevanja i kiše bilo je samo u subotu kasno uveče kada smo već stigli u hotel.
Centar Budimpešte izgrađen je u austrougarskom stilu, sa masivnim građevinama i širokim bulevarima koji se seku pod pravim uglom. Primetio sam da je uglavnom zabranjeno skretanje u levo, tako da je nekad potrebno malo više kružiti da bi došli do onoga što vam treba.
Trg Heroja bio nam je početna tačka obilaska. On se nalazi u četvrti Terezvaros. Pored trga nalazi se najveći budimpeštanski park Varosliget.
Bulevar Dozsa Gyorgy koji vodi ka Ferenc Puskas stadionu i novoj Areni.
Od Trga Heroja prema centru prostire se Andrassy bulevar. Dugačak je 2.3 km i to je najduža ulica u Budimpešti.
Glavna pešačka zona-Vaci ulica
Budimpešta ima 7 mostova preko Dunava + 2 mosta na M0 obilaznici. Najpoznatiji je Sečenjijev lančani most.
Sa platoa ispred Kraljevske palate i Ribarevog bastiona pruža se odličan pogled na grad. Postoji uspinjača, ali nama je bilo interesantnije da se popenjemo pešaka
Pogled prema Szava tv tornju, najvišој građevini u Budimpešti (120m) i zgradi medicinskog fakulteta.
Smena straže ispred Kraljevske palate
Još par fotki iz centra
Bulevar na Peštanskoj obali Dunava
Tunel ispod brda na kojem se nalazi Kraljevska palata
Beogradska ulica
Budimpešta je odlična destinacija za "resetovanje", blizu je, ima dosta toga da ponudi i svakako će nas ponovo videti