Uvek me je pomalo nerviralo to što se po medijima kaže 'temperatura u Beogradu je...', kao da postoji jedna temperatura u Beogradu ili već gde. E, pa, dragi moji, postoji mnoštvo temperatura, samo treba odabrati onu koju želiš. Da, znam, obično se misli na temperaturu vazduha. Kao što znamo, to je najniža prirodna temperatura koju doživljavamo, jer je sve ostalo zagrejanije od vazduha. Vazduh ima najslabiji toplotni kapacitet i toplotnu provodljivost, te je odličan izolator. Kada se i vazduh ugreje, stvarno je vruće.
Pođimo u jedan kratak obilazak mesta, u istraživanju temperature na raznim mestima. U ovu 'šetnju' sam poveo i svog novog drugara, temperaturnu sondu.
Počeo sam od svog auta koji je do nešto posle podneva dreždao na Suncu. To sam uradio namenski, da bih postigao najvišu temoperaturu u kolima, i onda je izmerio. I, evo rezultata.
Hmm... ko bi rekao da u autu, na suncu, sa zatvorenim staklima, temperatura može dostići skoro 60 stepeni? Sonda je bila na suvozačkom sedištu, u hladu od krova auta. Ali, nije sve u efektu staklene bašte, gde se suncem pregrejani vazduh zadržava staklom. Uhvativši upravljač da preparkiram auto u hlad, skoro sam se opekao. To mi je dalo ideju da izmerim temperaturu upravljača. Merenje je bilo pomalo mučno, jer nisam mogao da oslonim ruku, a morao sam da držim sam vrh sonde u istom položaju bar dva-tri minuta. Kako je u kolima bilo 60 stepeni, to nije bio nimalo lak zadatak. Ipak, uspeo sam. Evo displeja sa rezultatom maksimalne temperature.
Vau, čak 90 stepeni!
Poznato je da čovek može da drži predmete u rukama ako su temperature do 70-80 stepeni, a da može da izdrži. Dakle, upravljač je zaista bio nemoguć za držanje.
Onako oznojen, pređoh rukama preko čela, da ih malo nakvasim i da mogu da uhvatim upravljač i preparkiram auto u hlad. Naravno, otvorio sam ga da se malo ohladi.
Čekajući da se auto ohladi, izmerio sam stvarnu temperaturu vazduha u hladu drveta pod kojim sam potražio hlad.
Kad ono, temperatura je sasvim pristojna.
Evo i potvrde da je moja temperatura u hladu sasvim odgovarajuća.
Zvanično, po klasičnim termometrima, u tom trenutku je bilo 32.4 stepena.
Već posle 5-6 mnuta, u kolima je bilo relativno prijatno...
... a posle deset minuta još malo prijatnije.
A sad malo egzibicija. Hajde da proverim temperaturu asfalta. deluje dosta vruće, ali može se staviti dlan na kolovoz. Međutim, kako je kolovoz malo hrapav, sondu je trebalo držati svo to vreme vrhom zabodenim u šupljine.
Tako zabodena, temperaturna sonda je ostala neko vreme...
... izmerivši prilično visoku temperaturu.
Vrste tla su različite, a samim tim i njihove temperature. Hajde malo u prirodu, na kratko podšišanu travu, ali na suncu.
Sonda je zabodena plitko u tlo...
... da bi se došlo do rezultata merenja.
Geotermometri su u tom trenutku pokazivali na 2 cm dubine 34.1, a na 10 cm 26.9 stepeni. Odličan primer za prikazivanje raspodele temperature u tlu, te potkrepljivanje tvrdnje da je najzagrejaniji sloj tla veoma plitak.
Posle pola sata na suncu, treba potražiti osveženje. Prvo sam oprao sondu pod slavinom u zgardi, a temperatura vodovodske vode je bila 21 stepen. Umivši se, poželeh da popijem nešto i da se osvežim. I tada mi pade na pamet gde da potražim najnižu temperaturu koju danas realno mogu da izmerim.
Prošavši kroz kancelariju u kojoj je bilo 26.5 stepeni, uputih se na zasluženu pauzu. Naravno, poveo sam i 'drugara' na piće. Da je mogao da mi kaže, rekao bi mi da je ideja za pet. Ali, to je učinio na sledeći način:
Nije prošlo ni pet minuta, a osveženje :cheers: se surduknulo u ždrelo i utrobu, dajući tako željen osećaj blaženstva i svežine!
Na vama je da odaberete gde ćete biti. Moja preporuka je: možete biti bilo gde, ali samo da je opušteno.