Pojam konvektivnih vozića mi nekad nije bio baš najjasniji. Obično kada se oblačnost organizuje u liniju to bude približno normalno (pod pravim uglom) u odnosu na preovlađujuću struju ili pod nekim uglom. Ali ovakve situacije da se linija formira u pravcu preovlađujuće struje i da vagoni (Cb-ovi) idu utabanom stazom ima svoje nelogičnosti. Jer po svim zakonima atmosferske termodinamike, tamo kuda jedan Cb već prođe razlije se hladan vazduh i atmosfera se delimično stabilizuje i po logici bi trebalo da nema više energije da se baš tu razvije ili ojača novi Cb. Objašnjenje sam pronašao u tzv. zonama konvergencije, gde su sami razvoji podspešeni dinamičkim efektom a termička nestabilnost tu još dolazi kao šlag na tortu. Takve zone su obično dirigovane samom sinoptičkom situacijom, a nekad i orografija odigra bitnu ulogu (što mislim da je sada slučaj). I takve zone u kojima će se Cb-ovi ređati dokle god ima energije mogu da budu stacionarne, a mogu i da se pomeraju. Sinoć smo imali jednu takvu zonu koja se premeštala u pravcu istok-zapad, pa smo i pored visinskog severnog strujanja imali privid da se ceo sistem premešta od istoka ka zapadu.
Danas imamo stacionarne zone i to je baš i problem, jer može u tim zonama da prođe bezbroj obilnih pljuskova, što se i dešava.
Beograd je imao takvu situaciju krajem juna, ali tada oblaci nisu bili ni približno razvijeni kao ovi današnji.
Evo na aktuelnoj radarskoj se to jako lepo vidi, nema šta da se još mnogo objašnjava:
izvor - RHMZNadam se da je ovu poruku barem neko razumeo i da sam uspeo da celokupno shvatanje atmosferskih procesa na ovom forumu pomerim za 0.0000001%.
U Beogradu sparno sa kumulusima i dalje. Nije vreme po mom ukusu, ali nemam pravo žalbe na ovo leto.