Korisničko ime: Lozinka:

Dobrodošli na SerbianMeteo Forum


Prisutni ste kao gost. Da biste imali pristup kompletnom sadržaju foruma, diskusijama, koristili pogodnosti slanja privatnih poruke itd, potrebno je da se registrujete KLIKOM OVDE. Posle procesa registracije, putem e-maila koji ste uneli, dobićete link za aktivaciju naloga. Neophodno je uneti validan e-mail. U suprotnom nećemo biti u mogućnosti da vam pošaljemo aktivacioni link.
Ukoliko imate problem u vezi sa registrovanjem ili neki drugi tehnički problem, kontaktirajte nas na office[at]serbianmeteo.com

Autor Tema: Avio saobracaj i Cb... mogucnost i opasnosti :)  (Pročitano 11924 puta)

Van mreže Stefano

  • Administrator
  • ******
  • Poruke: 6.531
  • Lokacija: Novi Beograd
Avio saobracaj i Cb... mogucnost i opasnosti :)
« poslato: 06. Decembar 2007. u 03:18 »
Petar_Pan me je u svom postu podsetio da sam imao i ja 2 leta za vreme oluje. Ne mogu da provalim da li je avion kruzio oko Cb-a, ali secam se da je konvektivne oblacnosti bilo svo vreme mog proslogodisnjeg leta od Beograda do Milana, a secam se i pre 10-tak godina kada sam se vracao i Tivta da smo obisli jedan veliki Cb koji je bio iznad priobalnih planina, i vrlo blizu nas.

Interesuje me sta bi se desilo ukoliko bi avion usao u Cb? Da li je to momentalna katastrofa zbog komadica leda ili ne? Zivo me je uvek zanimalo kako izgleda Cb iznutra, mada ne bih da to proveravam iz aviona :)
Ako neko ima link ka nekom klipu ili fotki prolaza aviona kroz Cb nek postavi... ako se to uopste nekad desilo.

Van mreže petar_pan

  • *
  • Poruke: 115
  • Lokacija: Beograd
Odg: Avio saobracaj i Cb... mogucnost i opasnosti :)
« Odgovor #1 poslato: 06. Decembar 2007. u 08:33 »
Nesto mi u glavi stoji podatak da avion mora da zaobidje Cb bar 10km
E sad davno se ucila vazduhoplovna meteorologija
Sto se tice putnickog aviona stvarno neznam kako bi se proveo prolaskom kroz Cb
Trenutno mogu da se setim sledecih problema
Zaledjivanje (u pocetku na napadnim ivicama aviona) a verovatno i na celom avionu
Avioni imaju grejace koji tope led recimo sa napadnih ivica krila
Jaka turbulencija
Udaranje komadica leda u avion
Sve ovo bi imalo jako veliki uticaj na aerodinamiku aviona
Zatim stvarno neznam kako bi se avion proveo u delovima gde se jako brzo smenjuju jaka uzlazna i jaka silazna struja
Negde sam procitao da je bilo prolaska kroz Cb i da je avion preziveo ali nema zabeleske dali je avion prosam kroz sam Cb ili ivicom, na kojoj visini, koliko je razvijen taj Cb i sl.
« Poslednja izmena: 06. Decembar 2007. u 08:47 petar_pan »

Van mreže Stefano

  • Administrator
  • ******
  • Poruke: 6.531
  • Lokacija: Novi Beograd
Odg: Avio saobracaj i Cb... mogucnost i opasnosti :)
« Odgovor #2 poslato: 06. Decembar 2007. u 13:57 »
Cini mi se da sam negde video fotke putnickog aviona koji je bio unakazen prolaskom kroz Cb, sa razbijenim staklima, i rupama na trupu, kao da je izresetan...

A sta bi se desilo kada bi prosao kroz Cu Con?

Van mreže petar_pan

  • *
  • Poruke: 115
  • Lokacija: Beograd
Odg: Avio saobracaj i Cb... mogucnost i opasnosti :)
« Odgovor #3 poslato: 06. Decembar 2007. u 13:59 »
Jbg Stefano
mnogo pitas sada
nikada se nisam sreo sa tim podatkom u principu kod Cu con sve je dosta manje izrazeno tako da predpostavljam da bi bolje prosao
a ima i alternativu recimo da leti iznad
zaista nisam siguran za ovo

Van mreže meteosandro

  • *
  • Poruke: 18
  • Starost: 33
  • Lokacija: Jajce - BiH
    • bhmeteo
Odg: Avio saobracaj i Cb... mogucnost i opasnosti :)
« Odgovor #4 poslato: 12. Jul 2008. u 08:53 »
svidjela mi se ova teme pa odlucih da je ozivim :D
Grmljavinska oluja opasna je za avione u letu zbog jakih udara vjetra, vertikalnih zracnih struja i turbulencije, slabe vidljivosti u oblaku i ispod njega gdje pljusti kisa, zbog tuce, naglih promjena pritiska i temperature, te zbog zaledjivanja.Ispod Cb udari vjetra dostizu brzinu vecu i od 30 m/s sto je posljedica intenzivnih silaznih struja hladnog zraka iz oblaka prema tlu.Promjer takve struje je od 2-3 km, traje 2-5 min, a moze izazvati pad aviona.U tom prozemnom sloju nagle su promjene vjetra i zracni vrtlozi, a avion se moze i zalediti.Takva oluja moze ostetiti elektricne, navigacione i slicne uredjaje aviona u letu, moze ometati radiovezu i naravno uzrokovati nesrecu.Grmljavinske se oluje kao sto vecina i zna najlakse detektuju pomocu radara, a njime se najlakse odredjuju polozaj, pravac i brzina kretanja Cb, kao i sama jakost oluje.Zbog gore navedenih razloga i mogucih posljedica avioni moraju obilaziti i izbjegavati Cumulonimbuse i oluje, sto je to vise moguce!!!

Nadam se da je sada nesto jasnije ;)
www.bhmeteo.com - prvi bosansko-hercegovacki meteoroloski portal i forum

Van mreže Joe

  • Administrator
  • ******
  • Poruke: 10.802
  • Starost: 42
  • Lokacija: Novi Sad, Liman
Odg: Avio saobracaj i Cb... mogucnost i opasnosti :)
« Odgovor #5 poslato: 15. Jul 2008. u 10:44 »
Da zanimljiva tema, samo jel moguće uvek izbeći cumulonimbus?

Van mreže meteosandro

  • *
  • Poruke: 18
  • Starost: 33
  • Lokacija: Jajce - BiH
    • bhmeteo
Odg: Avio saobracaj i Cb... mogucnost i opasnosti :)
« Odgovor #6 poslato: 15. Jul 2008. u 19:35 »
Pretpostavljam da Cb nije uvijek moguce izbjeci, zbog brzine nastanka, brzine leta i sl.Medjutim, poznato je da na aerodromima postoje meteoroloske sluzbe koje prate razvoj vremena, izradjuju prognoze, te ih prosljedjuju pilotima.
Naravno da je najnovije podatke uvijek moguce dobiti putem radio veze.Prognoziraju se meteoroloski uslovi na aerodromu, iznad odredjenog sireg podrucja ili na pojedinim linijama leta.A vjerovatno ste svi mogli cuti (barem na vijestima) kako je neki avion pao, a razlog je oluja u kojoj se nasao (jak vjetar, grmljavina, zaledjivanje i sl.).To nam govori o opasnosti cumulonimbusa, ali i nemogucnosti izbjegavanja Cb kada god je to potrebno.Mozda sada mozemo raspravljati cija je tu pogreska, da li je meteoroloska sluzba "fulala" ili je ipak do pilota, a mozda i neki treci razlog???
www.bhmeteo.com - prvi bosansko-hercegovacki meteoroloski portal i forum

Van mreže dragoljub

  • *
  • Poruke: 115
  • Starost: 64
  • Lokacija: Zrenjanin
Odg: Avio saobracaj i Cb... mogucnost i opasnosti :)
« Odgovor #7 poslato: 15. Jul 2008. u 20:23 »
Uskoro,a mozda je vec i pocela ugradnja radara u putnicke avione.Tako da meteo sluzba aerodroma nemora javljati pilotima da je Cb ispred njih ili slicno.Radar osmotri oblak,salje to sve u tzv. "meteokompjuter"u avionu i upozorenje stize do pilota.Takodje uz radar,stize i sprava koja vec dugo postoji ali se nije razvijala,a ona izracunava jacinu turbulencije u tom trenutku

Van mreže Nele

  • **
  • Poruke: 1.011
  • Starost: 47
Odg: Avio saobracaj i Cb... mogucnost i opasnosti :)
« Odgovor #8 poslato: 15. Jul 2008. u 21:47 »
Jeste počela. Lično slušam pilote na VHF-u kada referišu o tome (iako kratko na žalost), upozoravajući one koji ih nemaju (mada je jako mali broja takvih...postaje standardan deo opreme).
Meni su lično zanimljiviji komentari o nefunkcionalnosti nekih uređaja u avionu koji se namerno ne prijavljuju, kako bi mogli da polete... pa će pogledati to kada stignu kući :) Svašta se dešava, što ne znamo.

Ah da: primećen je interesantan NLO opet na ovom području (Mađarska-Srbija).

Van mreže sky

  • *
  • Poruke: 12
Odg: Avio saobracaj i Cb... mogucnost i opasnosti :)
« Odgovor #9 poslato: 22. Avgust 2008. u 10:08 »
Prvo upozorenje za vazduhoplovstvo ide pri formiranju Cu cong-a i to kroz speci ili redovni meteo izvestaj u obliku nastavka TCU na vec postojece skracenice za kolicinu oblacnosti (FEW,SCT,BKN,OVC) i visinu u fitima (n.p sct030tcu) i kroz TREND prognozu na kraju istog izvestaja.
Vraticu se na ovu temu...veceras radim nocnu (strogo zabranjen net na poslu) pa cu sutra kuckati opsirnije a zamolicu i supruga (pilot) da i on da svoj doprinos.
Kucne obaveze zovu!
Uzmi veliki ekser i oblak sto nebom hita,zakucaj cvrsto nad gradom da nikud ne odskita!

Van mreže dragoljub

  • *
  • Poruke: 115
  • Starost: 64
  • Lokacija: Zrenjanin
Odg: Avio saobracaj i Cb... mogucnost i opasnosti :)
« Odgovor #10 poslato: 22. Avgust 2008. u 10:23 »
Heh za nevericu je da je strogo zabranjen net na poslu.
Hajde da je ogranicen pa ok,ali ovo je strasno....
Mi u radarskom centru imamo internet i moze se koristiti kad god i ko pozeli.Ali
ekipa naseg radarskog centra to nikad nije zloupotrebila ;)

Van mreže sky

  • *
  • Poruke: 12
Odg: Avio saobracaj i Cb... mogucnost i opasnosti :)
« Odgovor #11 poslato: 22. Avgust 2008. u 10:59 »
Heh za nevericu je da je strogo zabranjen net na poslu.
Hajde da je ogranicen pa ok,ali ovo je strasno....
Mi u radarskom centru imamo internet i moze se koristiti kad god i ko pozeli.Ali
ekipa naseg radarskog centra to nikad nije zloupotrebila ;)
Umrezeni smo sa ostalim aerodromima i zbog konstantnog protoka podataka na taj nacin se cuva sistem.Net sa RHMZ-om i sl. je o.k ali ne mogu da forumarim,na to sam mislila.
Uzmi veliki ekser i oblak sto nebom hita,zakucaj cvrsto nad gradom da nikud ne odskita!


Van mreže Nele

  • **
  • Poruke: 1.011
  • Starost: 47
Odg: Avio saobracaj i Cb... mogucnost i opasnosti :)
« Odgovor #12 poslato: 22. Avgust 2008. u 23:25 »
Da, za razliku od meteorologije, vazduhoplovstvo je značajno preciznije (mislim na potrebu da se radi konstantno, bez greške i u minut), pa je svakako razumljivo što se nema vremena za propratne stvari na netu vezane za razonodu.

Može biti da ću te zapitkivati izvesne stvari (ako ih ne otkriješ već usputno), jer me zanima način rada tamo u kontroli letenja, kao i koliko je precizna prognoza, a naravno i to koliko se daleko u meteorologiji ide u vazduhoplvstu (znam pouzdano da se ne ide baš previše u detaljisanje i razvijanje oblasti), ali to nije ni čudno, jer nije bitno za vazduhoplovstvo. Ovo uzimam s rezervom, jer je jako bitno za nešto na čega kontrola letenja nema mnogo uticaja: ultralake letelice.

Van mreže petar_pan

  • *
  • Poruke: 115
  • Lokacija: Beograd
Re: Avio saobracaj i Cb... mogucnost i opasnosti :)
« Odgovor #13 poslato: 25. Februar 2009. u 22:40 »
koliko je meni poznato avioni odavno imaju meteo radare i to bas za potrebe uocavanja Cb, kao i brodovi mada oni zbog magli.


Sto se tice prognoza na aerodromima opet koliko je meni poznato one su jako jako delikatne. KAZM DELIKATNE JER O TACNOSTI SE NEMOZE TEK TAKO GOVORITI. Uglavnom ne daj boze da se nesto desi treci covek koga pozivaju da objasni sta je radio je dezurni meteorolog

Van mreže petar_pan

  • *
  • Poruke: 115
  • Lokacija: Beograd
Re: Avio saobracaj i Cb... mogucnost i opasnosti :)
« Odgovor #14 poslato: 01. Mart 2009. u 23:01 »
Eh da inace citajuci ovaj forum podsetila me je sky (kada je rekla da zove Besnjaju predpostavljam za informaciju o rasporedu Cb)
pa kontrola letenja ima sliku sa fruske gore svakih 5 minuta
odnosno u mogucnosti je da pokupi sliku sa radara bez obzira jel postavljena na net.
Radar na Fruskoj Gori radi non stop i obradjuje sliku a slika je dostupna korisnicima u svakom momentu
za jednu sliku mu je potrebno oko 5 minuta tako da je moguce imati sliku svakih 5 min. Kontrola u Bg to ima sigurno

Van mreže Stefano

  • Administrator
  • ******
  • Poruke: 6.531
  • Lokacija: Novi Beograd
Re: Avio saobracaj i Cb... mogucnost i opasnosti :)
« Odgovor #15 poslato: 12. Mart 2009. u 05:51 »
A reci mi sta se radi kada je oluja u toku. Imao sam jedan let pre par godina kada smo poletali sa Surcina u toku oluje, znaci pljustalo je, sevalo i grmelo i to bas dobro... al smo ipak poleteli bez kasnjenja.

Inace kada pricamo o tome jedan let mi je ostao posebno upamcen a to je let 28.8.2006 Milano-Beograd u 21h upamcen mi je ostao po tome sto neposredno pred sletanje na Surcin bilo je prosto zadovoljstvo gledati sevanje u daljini prema Novom Sadu... imam i neki video snimak toga sa kamere... bile su udaljene munje, ali je ipak bio dozivljaj to sve gledati iz aviona u sletanju...

Van mreže petar_pan

  • *
  • Poruke: 115
  • Lokacija: Beograd
Re: Avio saobracaj i Cb... mogucnost i opasnosti :)
« Odgovor #16 poslato: 04. April 2009. u 01:08 »
Pa ako je oluja iznad piste nema letenja to je prosto, a avioni zaobilaze Cb oko 10 km. Ako avion treba da sleti na pistu gdeje upravo oluja u toku onda se preusmerava na alternativni aerodrom. Za Surcin to bi bio Konstantin veliki u Nisu. Mislim da je tako a to bi bolje rekla koleginica iz SUKLE ili UKLe kako li se vec zove ta firma

Van mreže Radivoje

  • *
  • Poruke: 11
    • Живети са биљкама
Re: Avio saobracaj i Cb... mogucnost i opasnosti :)
« Odgovor #17 poslato: 17. Maj 2009. u 15:11 »
Ја сам летос летео из Београда за Москву и пред слетање нам најаве да улазимо у зону интензивне турбуленције. Када смо улетели у облак, као да смо ударули у зид, пропадања су била невероватна. седео сам наспрам крила и опсматрао их. када налети на гушћи део облака крило се затресе као да неко скаче по њему. Није ми јасно како то конструкција издржава и да ли је могуће да то обори авион.

Такође ми је занимљива појава прехлађене воде која када дође у додир са кристалићем леда може моментално да се заледи. рецимо авион при проласку кроз тако нешто може моментално да се нађе окован у лед.
Или мокар стигне на висину где се темпреатуре керћу и око - 50 степени. како се избегава залеђивање?

Van mreže ocelot

  • ***
  • Poruke: 3.525
  • Starost: 35
  • Lokacija: Zaječar
Re: Avio saobracaj i Cb... mogucnost i opasnosti :)
« Odgovor #18 poslato: 17. Maj 2009. u 15:34 »
čini mi se da sam gledao emisiju kako je avion pao upravo zbog naglog vertikalnog strujanja tj. sam avion nije imao snagu da se podigne i vrati na određenu visinu

Van mreže beket

  • **
  • Poruke: 1.628
  • Lokacija: (Novi) Beograd
Re: Avio saobracaj i Cb... mogucnost i opasnosti :)
« Odgovor #19 poslato: 17. Maj 2009. u 17:33 »
pre neki dan je bila neka vest da su ljudi povredjeni/ugruvani na nekom turbuletnom letu... /ne secam se tacno gde/

a RHMZ ima neke mapirane prognoze za turbulenciju: nisam sigurna da li ih dobro tumacim...
/u petak letim ka severu, mada kratko, nepunih dva sata: valjda sve bude okej/